Facebook is eating the internet: Part 1

2 juni 2016 - Mees van Velzen

Als Marketeer ontkwam je de laatste maanden niet aan de berichtgeving: Facebook biedt sinds kort zogenaamde Canvas advertenties aan. Deze zijn opgebouwd als mobiele site binnen Facebook, waarin je als Marketeer verschillende functionaliteiten kwijt kunt. In eerste instantie zien Canvas ads eruit als normale mobiele timeline ads. Wanneer de gebruiker echter over de afbeelding "swyped", blijkt er een vrijwel complete mobiele website achter te zitten. Voorbeelden van de ads zijn hier te vinden. Ongetwijfeld zullen we de komende tijd ontelbare prachtige voorbeelden voorbij zien komen.

Maar wat is de gedachte van Facebook achter deze nieuwe vorm van content creatie? Als we kijken naar de functionaliteiten die Facebook de laatste maanden heeft uitgerold is er een duidelijke trend zichtbaar. Eerst kwamen de instant articles. Hiermee kunnen bloggers/journalisten/(print)media hun complete publicaties binnen Facebook vormgeven. Vervolgens werd aangekondigd dat de bedrijfspagina’s uitgebreid gaan worden, waardoor ondernemingen veel meer controle krijgen over hun optreden op Facebook.

Met deze nieuwe mogelijkheden beoogt Facebook één ding: dat je als internetgebruiker je steeds minder buiten Facebook hoeft te begeven om te vinden wat je zoekt. Dit geldt al helemaal als je via je mobiel het internet gebruikt. De top 4 van meest gebruikte apps in 2015 zijn Whatsapp, Facebook Messenger, Facebook en Instagram. Wat hebben deze 4 netwerken gemeen? Ze zijn allemaal eigendom van Facebook. De enige bedreiging voor Facebook als het gaat om aandacht op mobiel is Snapchat, de onderneming die ze in 2014 voor 3 miljard dollar probeerden te kopen (inmiddels gewaardeerd op 15 miljard dollar).

Vooral uit dat laatste feit blijkt dat Facebook CEO Mark Zuckerberg "the war for attention" beter begrijpt dat wie dan ook. "Software is eating the world" was de beroemde blogpost van Netscape oprichter en bekende Silicon Valley investeerder Marc Andreessen een aantal jaren geleden. Facebook is hard op weg om hetzelfde te doen met het internet.

Wat voor invloed hebben deze veranderingen en nieuwe mogelijkheden op jouw recruitment activiteiten? Daarover meer in het vervolg.