Employer branding op Instagram: Relax en wees jezelf!

25 september 2018 - Janine Tuinfort

Je bent onderweg van je werk naar huis en met een diepe zucht stap je in een bomvolle trein. Met moeite wurm je jezelf tussen de menigte. Yes, er is nog een stoel vrij. Even lekker zitten en verstand op nul. Je scrolt door Instagram. Opeens zie je een melige teamfoto van die organisatie waarvan je laatst ook al een leuk filmpje voorbij zag komen op je tijdlijn. Lachend tik je dubbel op je scherm: like!

We zijn als mensen visueel ingesteld en denken vaak in beelden: minder lezen, meer zien. Beelden staan centraal op Instagram en dat maakt het netwerk ook zo populair. Dit is tevens de reden waarom Instagram ideaal is voor (employer) branding. Je kunt met de juiste content jouw werkgeversmerk tot leven brengen. Aantrekkelijke, sterke content met een duidelijke boodschap leidt op Instagram tot positieve emoties en merkbeleving. Wat maakt Instagram zo’n aantrekkelijk en relevant netwerk om kandidaten te bereiken met je employer brand?

De Instagram gebruiker

Mensen op Instagram brengen veel tijd door op het netwerk. Ze worden vaak enthousiast van de aantrekkelijke, leuke content en verhalen. Doordat de meeste Instagram gebruikers influencers en merken volgen, zijn ze gewend aan branded content. Hierdoor staan ze bewust en onbewust meer open voor het opbouwen van een band met je (employer) brand, zowel organisch als door middel van advertising. 

In de vele campagnes die wij voor onze klanten verzorgen, zien wij terug dat engagement (likes en interacties) op Instagram aanzienlijk hoger ligt dan op andere social netwerken. De gebruiker is geneigd binnen de Instagram omgeving te blijven en men klikt niet graag door. Dit maakt campagnes op Instagram hoog relevant, ideaal voor awareness en het opbouwen van een band met potentiële kandidaten. Wanneer het gaat om het versterken van je employer brand, zijn campagnes op het netwerk niet per definitie relevant voor het genereren van verkeer.

Kansen op Instagram

Instagram maakt het mogelijk om kandidaten op een hele persoonlijke manier in contact te brengen met je werkgeversmerk. Het netwerk heeft wellicht het imago om gericht te zijn op perfectie, maar hier zijn we het bij MrWork niet mee eens. Het gaat juist om authenticiteit. Mist je content deze factor dan prikt de gebruiker hier doorheen. Men wil realistische en echte content zien. Echter dient de content wel van goede kwaliteit en schoonheid te zijn. Uiteindelijk wil je potentiële kandidaat zien hoe het er echt aan toe gaat en ze willen een gevoel bij je organisatie krijgen, een “echt” gevoel. 

Met de juiste insteek kan je jouw doelgroep op Instagram meenemen in je employer branding verhaal en bouw je aan een duurzame relatie. Instagram levert op social media de grootste bijdrage aan de visuele herkenbaarheid van je werkgeversmerk bij de juiste doelgroep. 

Wil je meer weten over het gedrag van Instagram gebruikers en hoe je Instagram inzet voor jouw social media recruitment strategie? Neem dan gerust contact met ons op.