Kennis

De 5 belangrijkste recruitment marketing trends in 2023

Blog

Het is alweer eind 2022. Dé tijd om vooruit te kijken naar wat 2023 ons gaat brengen. Zo is de arbeidsmarkt krapper dan ooit en ziet het sollicitatieproces er volgend jaar anders uit dan de afgelopen 50 jaar. Maar welke trends bepalen het recruitment landschap in 2023 nog meer. En belangrijker… wat betekent dat voor jouw recruitment marketing strategie?

In deze blog vertellen we je welke 5 trends wij zien voor jouw recruitment marketing in 2023.

1. Stijgende kosten voor recruitment marketing

We zien dat de kosten voor recruitment marketing in 2023 stijgen. En dat heeft met meerdere dingen te maken. Het aantal openstaande vacatures is tot recordhoogtes gestegen en neemt aankomend jaar nauwelijks af. Concurrentie op jouw mediacampagnes wordt steeds groter, waardoor prijzen hoger worden. Tegelijk is het gemiddelde conversieratio (het % van je bezoekers dat solliciteert) op werken-bij websites sinds corona flink gedaald. Waar je eerst zo’n 4-6% conversie haalde, is dat nu gezakt tot 1-3%. Kandidaten zijn steeds minder bereid om via de traditionele weg (met CV en motivatiebrief) te solliciteren. Je hebt dus meer mensen op jouw werken-bij site nodig om hetzelfde aantal sollicitaties te halen. Gecombineerd zorgt dit voor een flink hogere cost per acquisition.

Conclusie: Voor hetzelfde aantal sollicitaties zal je in 2023 meer moeten betalen door toegenomen concurrentie en afgenomen conversie op jouw werken-bij site.


2. Aanhoudende krapte op de markt

In 2023 krijgt de economie het lastiger. Woorden als ‘dalend consumentenvertrouwen’ en ‘recessie’ vliegen je om de oren. Toch houdt de krapte in de arbeidsmarkt aan. Dat komt mede door de verdere vergrijzing van Nederland. Intelligence Group verwacht dat er in 2022 zo’n 230.000 mensen uitstromen terwijl er maar 207.000 mensen instromen. Deze trend zet zich in 2023 door, waardoor steeds meer mensen verdwijnen van de arbeidsmarkt. Tegelijk zorgt onzekerheid in de markt ervoor dat mensen minder van baan wisselen. Dit zagen we ook tijdens de coronacrisis en voorgaande crisissen en zal aankomend jaar voor extra krapte zorgen.

Conclusie: De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan door vergrijzing en (grotere) onzekerheid.


3. Personalisatie van jouw recruitment marketing

Personalisatie speelt in 2023 een grotere rol binnen recruitment marketing. Cookies behoren binnenkort tot het verleden, waardoor (re)targeting mogelijkheden vanuit bijv. jouw website afnemen. Interactie en engagement worden hierdoor steeds belangrijker. Op sociale media kan je daar namelijk wel op retargeten. Daarvoor heb je aansprekende, persoonlijke content nodig die meer inspeelt op jouw specifieke doelgroep.

Om de candidate journey te kunnen personaliseren, is het in 2023 ook belangrijk om mensen zo snel mogelijk uit de anonimiteit te halen. Pas dan kan je inspelen op persoonlijke vragen en problemen en kan je communicatie personaliseren. Hoe eerder in de marketing funnel je mensen uit de anonimiteit haalt, hoe eerder je gepersonaliseerd kan communiceren. Via marketing automation campagnes gebeurt dit al langer in Nederland, maar in 2023 zien we dit ook steeds vaker terug in recruitment marketing strategieën.

Ook pushmessaging verwachten we volgend jaar veel meer te zien binnen recruitment marketing. Volgens Marketing Insider Group staat maar liefst 50% van mensen toe dat bedrijven push messages sturen naar hun telefoon, met minder dan 1% unsubscribe bij weinig dagelijkse berichten. Een mooie kans dus.

Conclusie: Personalisatie binnen jouw recruitment marketing strategie biedt nieuwe kansen om kandidaten te bereiken en engagen.


4. Einde van traditioneel solliciteren

Door de krapte op de arbeidsmarkt zit de kandidaat in de driver’s seat. Er is steeds meer behoefte aan een gelijkwaardig(er) sollicitatieproces. Waarin kandidaten niet met CV en motivatiebrief een sollicitatie traditioneel moeten doorlopen. Daardoor zijn nieuwe manieren van solliciteren in opkomst. Lead generatie en recruitment markting automation oplossingen winnen aan populariteit. Dat was in 2022 al zo, maar zet door in 2023.

Ook uit data blijkt dat de traditionele sollicitatie onder druk staat. Volgens Marketing Insider Group willen kandidaten snel een persoon spreken die antwoord heeft op hun specifieke vragen. Dat betekent dat er meer en informelere communicatie kanalen nodig zijn. In het traditionele proces is de enige vorm van contact solliciteren of bellen. En dat is tegenwoordig een hoge drempel. In 2023 zien we dan ook dat het makkelijker wordt voor kandidaten om in contact te komen met bedrijven.

Conclusie: Bedrijven kiezen voor een gelijkwaardiger sollicatieproces met informelere communicatie kanalen.


5. Trust building is essentieel

Mede door Covid-19 hebben nieuwe generaties meer wantrouwen tegen het werkende leven en instanties. Ook de beleving van werk is veranderd door remote werken. Mensen ervaren meer afstand tot hun werk, maar ook tot hun collega’s. We zien dan ook dat trust building een grote rol gaat spelen voor bedrijven om nog kandidaten aan te trekken. Onder andere omdat de cultuur en vrijheid binnen een organisatie steeds belangrijker worden. Maar ook thema’s als inclusiviteit spelen een grotere rol in 2023. Volgens onderzoek van Facebook verwacht 71% van mensen dat er rekening wordt gehouden met inclusiviteit in marketing.

Conclusie: Om nog kandidaten aan te trekken is het belangrijk om vertrouwen op te bouwen in jouw organisatie als werkgever.


Meer weten?

Wil je uitgebreid bijgepraat worden over de belangrijkste trends van 2023 (en 2024)? In 30 minuten neemt Mees je in ons webinar ‘Recruitment Marketing Trends 2023’ mee door de trends uit deze blog. Kijk het webinar hier direct terug!

Savannah Heijtmeijer
MrWork
Savannah Heijtmeijer
29-11-2022