Deel deze Testimonial
arrow

Click to Messenger bij Alliander: meer contact met meer technici

Hoe kom je vroeg in de candidate journey op een laagdrempelige manier in contact met monteurs en technici? Twee doelgroepen die bekend staan online lastiger bereikbaar te zijn. Een van de recruitment vraagstukken waar netbeheerder Alliander mee kampt. Een eerste stap: een pilot van vier weken met Click to Messenger advertenties van Alliander op Facebook. Het resultaat? Bijzonder veel chats, sollicitaties en vooral waardevol contact met nieuwe potentiële kandidaten. Wouter de Jong (Talent Sourcer bij Alliander) en Roxanne Pieterse (Online Marketeer bij MrWork) schuiven aan om terug te blikken op een veelbelovende campagne.


Linkedin

Waarom koos Alliander voor deze pilot met Click to Messenger?

Wouter: We willen op social media aanwezig zijn waar onze doelgroep aanwezig is. Ze begeven zich niet of nauwelijks op LinkedIn en zijn dus moeilijk te identificeren. Vervolgens kwam ik met Roxanne in contact, zij stelde een Click to Messenger-campagne voor en ik dacht: ‘laten we het doen!’ Het is een mooi pilot project.

Roxanne: We werken al een aantal jaren samen met Alliander. Mijn collega Kevin heeft het voorwerk gedaan in aanloop naar deze Click to Messenger-campagne en ik heb het samen met Alliander uiteindelijk verder vormgegeven. Eerst hebben we nog een test gedraaid onder de doelgroep van Alliander waarbij we gebruik maakten van diverse uitingen binnen Facebook. Daar bleek al snel uit dat lead ads een hele effectieve manier was om laagdrempelig en snel met deze doelgroep in contact te komen. Vervolgens hebben we Click to Messenger ingezet; advertenties met een call to action naar een chat. En dat werkte top.

Wouter, je gaf net aan dat jullie doelgroep moeilijk te bereiken is. Hoe komt dat?

Wouter: We hebben een goed beeld van hoeveel technici er in Nederland actief zijn. En wat bleek uit die insights? Slechts een klein percentage van het totaal bevindt zich op LinkedIn. Probeer ze daar maar eens te bereiken. En we zien ook een verandering binnen onze doelgroep en hun gedrag. Nu zien we dat onze potentiële kandidaten ander gedrag vertonen. Ze kennen Alliander niet zo goed. En qua gedrag willen mensen eerst meer weten en met ons in contact komen voordat ze overgaan tot solliciteren. Dat nieuwe gedrag wil je faciliteren. Het werken aan onze naamsbekendheid is dan mooi meegenomen.

Was dat faciliteren ook direct de grootste behoefte in deze pilot?

Wouter: Zeker, meer contact leggen met meer technici. We hebben een enorme behoefte aan nieuw personeel. En het is bijzonder krap op de arbeidsmarkt. Voor één monteur zijn er zo’n 30 tot 40 vacatures. En onze sollicitatieprocedure is best streng, want voor onze technici gelden de eisen van de veiligheidsinstructies van de BEI en de VIAG. We willen kandidaten de kans geven meer te leren over Alliander voordat ze solliciteren. Door al eerder met ze in gesprek te gaan, kunnen we ze een positief beeld geven over onze organisatie. Om ze te helpen beslissen om te solliciteren. En precies voor deze stap zochten we een laagdrempelige manier om met mensen in contact te komen.

Hoe kreeg Click to Messenger vorm?

Roxanne: We kijken bij MrWork natuurlijk naar wat de nieuwe mogelijkheden zijn binnen de verschillende sociale netwerken. En door de laagdrempelige werkwijze van Click to Messenger sloot dit goed aan bij die behoefte van Alliander. We zagen dat de doelgroep het zo simpel mogelijk wil hebben. Vaak is bellen al een brug te ver. En een chat binnen Facebook of een Whatsappje is dan veel geschikter voor deze toch vaak jonge doelgroep.

Wouter: We willen overal aanwezig zijn waar die kandidaat op dat moment is. Dus als die kandidaat om half 9 in de avond lekker op de bank zit met zijn voetjes omhoog en wat door Facebook scrollt, dan wil je daar aanwezig zijn.

Werkte het direct goed?

Roxanne: Nee, door ze te linken naar de website of een filmpje kwamen we er al snel achter dat we de potentiële kandidaat kwijt waren. Vervolgens zijn we de campagne gaan tweaken. Met onze verbeteringen hielden we de doelgroep langer in de chat. Een gevolg van deze optimalisatie was dat er niet alleen maar automatische antwoorden gebruikt konden worden. Iemand moest nu ook echt gaan antwoorden op de vragen die binnenkwamen.

Wouter: Doordat we het zo hadden ingericht, merkten we dat er echt een dialoog op gang kwam. Mensen bleven langer in de chat.

En hoe zag zo’n chat er dan uit?

Wouter: Nou, het bleek soms best een uitdaging om dat gesprek van verleiding aan te gaan. Kandidaten sturen soms een antwoord van twee of drie woorden. En wat doe je dan? Ga je dan juist vragen stellen of ga je ze juist overtuigen? De kunst zat hem echt in het stellen van simpele vragen. Wat vind je leuk om te doen? Ben je actief op zoek naar een baan? Soms zelfs zo direct als: wat wil je verdienen? Dat gesprek op gang houden is cruciaal voor die chat. En je merkt aan de reactiesnelheid van de kandidaat wanneer je wint aan vertrouwen. Ook zie je het aan de lengte van zijn/haar antwoorden.

Roxanne: Dat stuk lag echt bij Wouter. Onze rol zat meer in de eerdere fase. Het nadenken over hoe we die automatische vragen stellen. En vooral welke vragen. Voor ons was het van belang om de interesse te wekken, het zaadje te planten. En om ze te motiveren om die chat in te gaan en vervolgens lang genoeg vast te houden tot Wouter het over kon nemen.

Wouter: Ik heb via Whatsapp vaker gesproken met onze doelgroep. Dus ik had al ervaring in het enthousiasmeren en voorzien van informatie. Dat heeft zeker meegeholpen. Ook op Whatsapp was het zo belangrijk om te spreken in de taal van de doelgroep. Dat was bij Click to Messenger niet anders. Ga ik heel corporate antwoorden, dan zijn ze weg. Maar praat je gewoon leuk met je potentiële kandidaten mee, dan blijft die conversatie op gang. En heb ik daar nu de perfecte toon in gevonden? Nee, zeker niet. Maar we hebben het wel geoptimaliseerd.

Hoe belangrijk is Click to Messenger geworden in de campagnestrategie van Alliander?

Wouter: Het is én én én. Je probeert de kandidaten op alle mogelijke manieren te faciliteren. Als iemand wil chatten, dan moet dat mogelijk zijn. En met deze pilot hebben we bewezen dat Click to Messenger effectief kan zijn: In vier weken 93 contactmomenten met zeven sollicitaties. Het uitvalpercentage is dus hoog, maar dat verbaast me niet. Vaak willen mensen alleen even iets te weten komen, maar dat je zeven sollicitatieactiviteiten creëert door een eenvoudig iets als dit, toont direct de waarde aan

Roxanne: Plus, je hebt met heel veel mensen een leuke conversatie gehad waarvan je nog niet weet waar dat in de toekomst toe kan leiden. Dat was in eerste instantie niet de focus, maar achteraf gezien is dat misschien nog wel waardevoller. Want je bereikt mensen waar je normaal gesproken niet mee kan praten.

Wil jij meer weten over het succesvol inzetten van chat voor je social recruitment campagnes? Laat het ons weten en wij vertellen jou er graag meer over.

Wil jij dit soort artikelen nooit meer missen?

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork en ontvang je portie inspiratie maandelijks in je mailbox! Een handige en vooral leuke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke zaken rondom social recruitment.

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork