'Onze managers zitten zélf aan de knoppen: dat kan nergens anders.' - Alice Cornelissens, Action

20 november 2018 - Vera Jansen

Alice Cornelissens – Employer Branding Specialist bij Action aan het woord over de samenwerking met MrWork. 

Laten we bij het begin beginnen. Wat is de reden dat jullie voor MrWork hebben gekozen?

“MrWork is de enige partij waarbij managers zélf aan de knoppen kunnen draaien. Eerst deed HR alles. Die moesten budget aanvragen, schakelen met de rayonleiders, die koppelden dat dan weer terug – een langzaam en vooral inefficiënt proces. Via het dashboard van MrWork kunnen managers hun vacatures zelf managen en voelen zich daarom meer verantwoordelijk voor werving. Dat kan bij niemand anders.”

Welke voordelen zitten daaraan?

“Nou, het scheelt tijd en daardoor geld. Het hoofdkantoor wordt ontlast, want managers zijn nog meer verantwoordelijk voor hun personele planning en hun budget. Op het dashboard zien ze precies hoeveel geld er nog is. Is het op, dan is het op. Een mooi neveneffect: zo worden ze ook veel kostenbewuster en hebben invloed op de werving voor hun eigen filialen.”

MrWork kan heel specifiek targeten op een bepaalde doelgroep. Merken jullie dat dat werkt?

“Zeker merken we dat. Wij zoeken vooral zogenaamde bijbaners voor de invulling van onze vacatures, en dat zijn veelal jongeren. Die jongeren, zo blijkt ook uit onze eigen onderzoeken, willen geld verdienen. Bij voorkeur dicht in de buurt met leuke collega’s. Een Action-filiaal dat personeel zoekt, is dus zeer gebaat bij superlokale targeting bij jongeren. We zien echt het effect van het adverteren op de Facebook/Instagram-tijdlijn en het aantal sollicitaties in de winkel”.

Klinkt als een ideale oplossing dus.

“We zijn er enorm blij mee. Het solliciteren is heel laagdrempelig nu, en dat is als je jongeren wilt aantrekken een absolute must. Niemand heeft zin in uitgebreide online sollicitatieformulieren, dan zijn ze al lang afgehaakt. Jongeren hoeven nu alleen hun naam en emailadres in te vullen en hop, dat gaat direct naar de bedrijfsleider die meteen contact kan opnemen. In vergelijking met onze huidige recruitmentsite -waar het sollicitatieproces uit veel meer stappen bestaat- is dit echt een winstpunt. We gaan gelukkig ook onze recruitmentsite verbeteren.

En op de lange termijn?

“Het dashboard is op maat gemaakt en we zijn samen met MrWork continu aan het kijken naar optimaliseren van resultaten. Dat werkt prettig. Dus wat mij betreft zetten we deze samenwerking de komende jaren voort. Met plezier.”