Deel deze Blog
arrow

Blijf je recruitment strategie optimaliseren met de kracht van data

Wie zijn ze? Waar zijn ze? En wat doen ze? Om jouw potentiële kandidaten beter te leren kennen, zijn dit essentiële vragen. Want het doorgronden van je doelgroep is belangrijker dan ooit tevoren. Alleen zo kan je de effectiviteit van je campagne blijvend verhogen. Maar hoe krijg je antwoord op deze vragen? Het antwoord is kort, maar zeer krachtig: data, de hoofdrolspeler in jouw recruitment marketing strategie.


Linkedin

Inzichten verkrijgen in de acties en gedragingen van jouw doelgroep opent de deur naar een steeds beter ingerichte candidate journey. Door het gedrag van je doelgroep in kaart te brengen, weet je waar en wanneer je potentiële kandidaten kunt bereiken. Het maakt het veel eenvoudiger om jouw content nog beter te laten aansluiten op hun behoeften en favoriete kanalen.

Eerder aanwezig

Hoewel de uiteindelijke sollicitatie natuurlijk zwaar weegt, is iedereen het er inmiddels wel over eens dat het voorwerk, de eerdere stappen in de candidate journey, minstens zo belangrijk zijn binnen een recruitment strategie. Zo niet belangrijker. De focus in een succesvolle recruitment marketing strategie ligt niet voor niets op het steeds eerder aanwezig zijn bij je doelgroep. Logisch, want op deze manier leer je ze niet alleen sneller kennen, je kan ook in een eerder stadium het zaadje bij je doelgroep planten. En zo laat je jouw doelgroep niet alleen kennismaken met je organisatie, maar plaveit je ook de weg naar een sollicitatie én kom je in een vroeg stadium in contact met je doelgroep. En dat is belangrijk. Want juist in dit stadium is het essentieel om de juiste content aan te kunnen bieden. Op het juiste moment. En op het juiste kanaal.

Een hypothese helpt

Maar hoe bepaal je wat die juiste content is? En wat het juiste moment is? En welk kanaal het meest geschikt is? Het begint bij het verzamelen van informatie over je campagnes. Hoe reageert je doelgroep op je content? Waar zien ze je content? En wat doen ze na het zien van je content? Het zijn vragen die de basis vormen van je (eerdere) campagnes. Stel bijvoorbeeld voorafgaand aan je campagne een hypothese op: welk type content zorgt voor het gewenste gedrag bij de doelgroep? En zet het resultaat af tegen een ander type content waar je een andere reactie van verwacht. Zo ontdek je wat voor jouw potentiële kandidaten het beste werkt. En kan je steeds beter antwoord geven op de vragen die je voorafgaand aan je campagne hebt gesteld. Deze antwoorden zijn waardevolle data voor je toekomstige recruitment strategie.

Het opstapje naar de vervolgvraag

Door de data van deze campagnes te verzamelen en antwoord te geven op de vragen die je vooraf opstelt, weet je steeds meer over het gedrag en de interesses van je doelgroep. Deze informatie geeft je stukje bij beetje meer inzicht in jouw potentiële kandidaten en vaak zijn deze inzichten weer een opstapje naar een vervolgvraag voor nieuwe campagnes. Denk bijvoorbeeld aan een IT-doelgroep. Dankzij de data uit eerdere campagnes weten we dat werkinhoudelijke content hen het meest aanspreekt. Omdat we deze kennis hebben, nemen we dit mee in het advies voor de toekomstige contentcreatie van IT-doelgroepen. Maar een vervolgvraag die je nu kan onderzoeken, is hoe en waar jouw doelgroep die content het liefst consumeert. Bekijken ze graag een video waarin een (toekomstige) collega iets inhoudelijks vertelt? Op welk kanaal zien zie jouw content en advertenties? Lezen ze juist graag een blog? Of kan je jouw kandidaten juist het beste overtuigen door een vakinhoudelijke hackaton te organiseren?

Voortdurende optimalisatie

Data wordt pas waardevol wanneer je weet hoe je deze kunt interpreteren én inzetten. Stel daarom de belangrijke vragen en analyseer de uitkomsten. Alleen zo ontdek je hoe je nog eerder in contact komt met potentiële versterkingen voor jouw organisatie, weet je zeker welke content werkt (en welke zeker niet) en is het logisch waarom het ene platform sneller aanslaat dan het andere. Zo begrijp je nog beter hoe je jouw doelgroep naar het moment van solliciteren kan bewegen. Met deze inzichten, die je voortdurend verzamelt, heb je alle tools in handen om je recruitment strategie blijvend te optimaliseren.

Data kan ook een sleutelrol spelen in jouw recruitment marketing strategie. Wil je weten op welke manier? Neem contact met ons op via 010 - 737 15 21 en we vertellen je er alles over!

Wil jij dit soort artikelen nooit meer missen?

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork en ontvang je portie inspiratie maandelijks in je mailbox! Een handige en vooral leuke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke zaken rondom social recruitment.

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork