5 trends die Social Media Recruitment kunnen veranderen in 2017

13 januari 2017 - Janine Tuinfort

Vorig jaar is er veel gebeurd in recruitmentland. Employer branding wordt steeds belangrijker, aangezien de concurrentie is gegroeid. Hierbij was goede content noodzakelijk om de doelgroep op de juiste manier te benaderen. Deze zaken zullen ook in 2017 nog belangrijker worden.

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen, maar wij denken dat het al mooie kansen biedt. Wij zijn van mening dat deze vijf trends de recruitmentbranche flink gaan beïnvloeden in 2017 waardoor de branche ongekende mogelijkheden gaat verkennen.

Recruitment Automation

Recruitment Automation is dé trend die recruitmentland gaat veroveren. Dit is het automatiseren van de employer branding strategie door het inrichten van de candidate journey . Dat houdt in dat alle recruitment campagnes zo worden opgezet dat de doelgroep volledig automatisch met verschillende soorten content in aanraking komt, afhankelijk waar zij zich bevinden in de journey.

Door het geheel te automatiseren zal het proces sneller en geleidelijker verlopen en zijn alle campagnes centraal beheersbaar en inzichtelijk. De combinatie binnen dit process leidt tot meer conversie en meer, goede sollicitanten.

Meer weten? Lees Recruitment Automation: een efficiënter recruitmentproces

Candidate Journey

De candidate journey is de reis die de kandidaat aflegt tijdens het recruitmentproces. Hierbij is het belangrijk dat elke stap zorgvuldig is uitgedacht.

Het belang van een goede candidate journey zal in 2017 nog verder groeien. Als de doelgroep bekend is zal het makkelijker zijn om de juiste candidate journey op te zetten. Een goed uitgedachte journey zal meer mensen aanzetten tot solliciteren, zowel latent- als werkzoekenden.

Meer lezen over de Candidate Journey? Lees Candidate journey als basis voor employer Branding

Live video

Vorig jaar werd het al populairder maar wij verwachten dat deze trend een vaste positie zal veroveren binnen de recruitmentbranche. Video’s worden steeds laagdrempeliger en makkelijker om te maken. Ook de Social Media netwerken zelf maken het makkelijker om een video te maken en te plaatsen. Alle grote platformen bieden op dit moment de mogelijkheid om zelf iets filmen en direct plaatsen.

Een video is voor sommigen gebruikers waarschijnlijk nog wel een grote stap omdat het persoonlijker is dan een berichtje of een e-mail. Toch denken wij dat de variatie ervoor zorgt dat een kandidaat of een werkgever eruit springt met een persoonlijke (live) video.

Weten hoe je live video kunt inzetten? Lees Kandidaten werven met live video

Automated messenger

Niet alleen de recruitmentbranche is vernieuwend bezig. Ook de Social Media netwerken doen hun best om innovatief te zijn en te blijven. Zo kan de recruitmentbranche in 2017 gebruik gaan maken van chat bots, ook wel automated messengers genoemd.

Een automated messenger is eigenlijk een vorm van spraakrobot die zelfstandig acties kan uitvoeren. Automated messengers werken voor al met het "if this, then that" concept. Op die manier kunnen de messengers vrij gericht antwoord geven op vragen voor gebruikers.

Deze messengers zorgen ervoor dat een Potentiële kandidaat goed wordt begeleid in het gehele recruitmentproces, doordat hun vragen op tijd beantwoord kunnen worden. Op die manier kan het voor de kandidaat fijner zijn om de candidate journey af te leggen en voor de werkgever makkelijker zijn om het beoogde doel te behalen.

Meer weten over de mogelijkheden van automated messengers? Lees Chatbots die het recruitmentproces optimaliseren

Nieuwe advertentieplatformen

De meest bekende Social Media platformen waarop geadverteerd kan worden zijn uiteraard Facebook, Instagram, YouTube, Twitter en LinkedIn. Snapchat en WhatsApp bieden dit al wel aan maar tot op heden alleen in Amerika.

Wij zijn er zeker van dat Snapchat zo snel mogelijk zijn diensten zal uitbreiden naar Europa, zeker gezien het feit dat zij London kiezen als vestigingsplaats voor hun internationale hoofdkantoor. WhatsApp zal kunnen worden ingezet in combinatie met de automated messenger. Op die manier is er altijd een mogelijkheid voor persoonlijker contact. Dat is namelijk een van de belangrijkste aspecten van social media, ze zijn persoonlijk.

WhatsApp, Snapchat en Facebook zijn populaire platformen die alle drie proberen om innovatiever te zijn dan de ander. Het is aan ons om goed in te spelen op hun acties en nieuwe creaties en hier goed gebruik van te maken. Als alle drie de platformen ingezet kunnen worden, is de campagne crossmediaal en zal die het beste effect hebben (mits geschikt voor de doelgroep). Dit zal leiden tot meer conversie en meer sollicitanten.

Conclusie

We verwachten dat 2017 mooie kansen biedt kijkend naar de hierboven genoemde trends. Het is belangrijk om up to date te blijven zodat het makkelijker is om in te spelen op veranderingen en ontwikkelingen.

Kortom verwachten wij voor het nieuwe jaar dat Recruitment Automation goed ingelijfd gaat worden en de candidate journey hierin een belangrijke rol gaat spelen. Live video’s zullen vaker worden ingezet als content om de doelgroep aan te spreken en automated messengers zullen voor meer contact met de doelgroep zorgen.

De concurrentiestrijd tussen bepaalde sociale netwerken zullen ervoor zorgen dat ze blijven innoveren, wat 2017 nog interessanter maakt voor de recruitmentbranche. Hierop blijven inspelen is dan heel belangrijk.