Kennis

5 tips voor de perfecte social recruitmentstory op Instagram

Blog
Kan jij het je nog voorstellen? Die tijd dat Instagram Stories nog geen vanzelfsprekend onderdeel was van je social recruitmentstrategie? Het is inmiddels ondenkbaar geworden om de korte video’s niet in te zetten als aanvulling op je campagne. Maar wat maakt een Instagram Story nou écht succesvol? Geen zorgen, we hebben 5 tips voor je!

Maak je doelgroep nieuwsgierig

Allereerst, wat is het doel van een Instagram Story binnen een recruitmentstrategie? Dat is duidelijk: awareness. Je doelgroep kennis laten maken met jouw merk. En vergeet niet, je hebt in een story maar 15 seconden tot je beschikking. Dus nieuwsgierigheid opwekken is key. Geef je potentiële kandidaten in die paar tellen genoeg om meer te willen. Meer informatie, meer content en uiteindelijk die sollicitatie. Voor het opwekken van deze nieuwsgierigheid is het belangrijk dat je genoeg laat zien. Niet te weinig, maar zeker ook niet te veel. Zorg daarom altijd dat de kern van je story in de eerste drie seconden duidelijk wordt.

Vul het scherm!

Instagram Stories werken het beste wanneer ze schermvullend zijn, dat wil zeggen: vertical video. In een grijs verleden was deze manier van filmen nog een no-go, maar de cijfers liegen niet: We zien dat advertenties in Instagram Stories zo’n drie keer vaker worden uitgeleverd wanneer het schermvullend formaat wordt gebruikt. Een belangrijke reden voor deze cijfers is dat het netwerk een duidelijke voorkeur heeft voor een schermvullend formaat. En dat levert veel op: je advertentie wordt namelijk in dit formaat vaker uitgeleverd dan advertenties met een ander formaat.

Lekker kort

Met Instagram Stories ben je gebonden aan een maximale lengte van 15 seconden voor jouw content. Dat is niet veel… Toch is het genoeg om je doelgroep te boeien en om te zorgen voor herkenning. Zoals we al eerder aangegeven hebben, de eerste drie seconden zijn bepalend voor het kijkgedrag van je doelgroep. Het is zonde om in de eerste tellen bijvoorbeeld je logo te laten zien. Denk eerder aan een aansprekende of herkenbare omgeving. Of knal erin met een uitspraak die direct de interesse grijpt. Wanneer je in die eerste fase een solide band met je doelgroep voor elkaar weet te boksen, is de kans op succes veel groter.

Even meelezen

En die koppeling ontstaat veel sneller wanneer je het je doelgroep zo makkelijk mogelijk maakt. Hoe? Nou, een goed voorbeeld is ondertiteling in je story. Wordt er gesproken in je filmpje? De kans is groot dat een deel van je doelgroep het nooit zal horen. Uit onze cijfers blijkt namelijk 67% van Instagram Stories zonder geluid wordt bekeken. Er zijn dus maar weinig mensen die hun oordopjes erbij pakken om een story van 15 seconden te bekijken. Maar dat is simpel op te lossen. Met een ondertiteling in je story zorg je er direct voor dat iedereen weet wat jij wil vertellen.

Onderdeel van het geheel

Omdat Instagram Stories perfect zijn voor het creëren van awareness, is het wel aan te raden dat je andere kanalen laat aansluiten op de boodschap in je story. Klinkt logisch, want feit blijft dat er minder geklikt wordt op een link in een Story dan op eentje in een Facebookadvertentie. Sterker nog, een advertentie op een Facebook timeline krijgt wel 2x meer kliks dan een advertentie in Instagram Stories. Maar dat hoeft nog geen dealbreaker te zijn. Sterker nog, met de awareness die je met je story creëert, vergroot je de kans op een klik in een aansluitende Facebook ad. Bekijk je Instagram Story dus als een ideale manier om je candidate journey te versterken!

Wil je meer weten over de perfecte Instagram Story? Of ben je benieuwd naar hoe MrWork jou kan helpen met het opzetten van een succesvolle social recruitmenstrategie? Neem contact met ons op en we kijken graag mee naar hoe we je kunnen helpen.

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in