Automatisering en personalisatie, het zijn beide hot topics in recruitment land. Deze twee trends lijken elkaar op het eerste gezicht tegen te werken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Door te automatiseren kun je juist meer personaliseren en iedere kandidaat een unieke candidate journey bieden. In dit blog ontdek je hoe je personalisatie en automatisering hand in hand laat gaan.
De recruitment focusgebieden van dit moment
Als je kijkt naar de belangrijkste recruitment trends en veranderingen van dit moment, dan zie je al snel dat veel werkgevers bezig zijn met het maken van efficiëntieslagen, bijvoorbeeld met AI en robotic process automation (RPA). Tegelijkertijd is er veel aandacht voor het optimaliseren van de candidate journey en daarbij is een persoonlijke benadering van kandidaten de sleutel tot succes.
Op het eerste gezicht lijken deze twee focusgebieden elkaar tegen te werken. Bij automations denken veel mensen namelijk aan het vervangen van menselijk handelen door software. En dat is ook wat automations doen. Alleen hoeft dat niet te betekenen dat je recruitment proces onpersoonlijker wordt. Integendeel, je kunt het juist enorm persoonlijk maken!
Dat doe je door data, automations en je recruitment marketing aan elkaar te koppelen. Dankzij de data weet je al het één en ander van de persoon die je wil aanspreken en kun je dat op een gerichte manier doen. Met automations zorg je ervoor dat je dit niet eindeloos veel handmatig werk kost, maar dat het allemaal goed te behappen blijft voor recruiters en recruitment marketeers. Zo creëer je een kandidaatbeleving die op en top persoonlijk is én verbeter je de efficiëntie in je recruitment proces. Twee vliegen in één klap!
4 voorbeelden van de gecombineerde kracht van automatisering en personalisatie in recruitment
1. Iemand persoonlijk aanspreken in recruitment campagnes
Doordat je in je employer branding- en vacature campagnes met targeting opties een specifieke doelgroep kunt kiezen, kun je kandidaten op een persoonlijke manier aanspreken. Als je bijvoorbeeld een campagne draait waarmee je finance professionals wilt bereiken, dan kun je diverse niche doelgroepen aanmaken – zoals starters, mediors en seniors – en in je content ingaan op hun specifieke triggers en behoeften.
Zo kun je in de advertenties gericht op starters de focus leggen op de ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden binnen jouw organisatie, terwijl je de senior doelgroep vooral triggert door het te hebben over de prettige werk-privébalans. Je kunt de verschillende doelgroepen zelfs heel persoonlijk aanspreken, bijvoorbeeld met een opening als: “Jouw finance carrière een vliegende start geven?”
Naast hypertargeting kun je retargeting inzetten. Daarmee benader je personen die bijvoorbeeld op je Linkedin bedrijfspagina of werken-bij site zijn geweest opnieuw. Je weet dan welke pagina’s zij op je recruitment site hebben bezocht en kunt hen op een persoonlijke manier herinneren aan hun eerdere interesse. Heeft een persoon bijvoorbeeld de vacature van assistent accountant bekeken op je werken-bij site, dan kun je deze met een retargeting campagne opnieuw benaderen via social media en heel persoonlijk aanspreken. Bijvoorbeeld met een tekst als: “Leuk dat je hebt gekeken naar een baan als assistent accountant bij ons. Zullen we binnenkort een kop koffie drinken en verder praten?”
Als je al deze campagnes handmatig moet inrichten met hypertargeting en retargeting, dan is dat een hele klus en bijna onbegonnen werk. Met automations heb je dit wel snel voor elkaar. Door automatisering kun je dus mega gepersonaliseerde campagnes makkelijk en snel aanmaken en monitoren. Een mooi voorbeeld van de versterkende kracht van de twee!
2. Kies je eigen manier van solliciteren
Een andere manier waarop automations en personalisatie goed samenwerken is op het gebied van solliciteren. Kandidaten willen een laagdrempelig, persoonlijk en gelijkwaardig proces. Niet het ouderwetse sollicitatieformulier met cv en motivatie en vervolgens het vragenvuur in gesprekken. Met recruitment marketing automation kun je op deze behoefte inspelen, bijvoorbeeld door kandidaten zelf hun manier van reageren te laten kiezen. Denk daarbij aan opties als ‘bel mij’, een WhatsApp sollicitatie of het invoeren van je LinkedIn profiel. Zo bied je iedereen een eigen candidate journey die past bij hun wensen.
Ook als je kiest voor een chatbot of WhatsApp bot als sollicitatiemethode, kun je deze heel goed personaliseren met automations. Zo kun je de chatbot vragen laten stellen (bijvoorbeeld over iemands ervaring, opleiding en beschikbaarheid) en op basis van de antwoorden de vervolgstappen laten bepalen. Bij een kandidaat die aan alle criteria voldoet, geef je de kandidaat de optie om direct een gesprek in te plannen. Is er twijfel of de kandidaat goed bij de vacature past, dan vraag je om het telefoonnummer en belt de recruiter de kandidaat binnen 48 uur. Zo maak je het proces van solliciteren heel laagdrempelig en persoonlijk. Daarnaast weten kandidaten direct waar ze aan toe zijn en dat wordt als heel prettig ervaren.
3. Automatisch en persoonlijk opvolgen van leads
Als je leadgeneratie tooling inzet om je conversie te verhogen (tip!), dan wil je alle reacties van potentiële kandidaten uiteraard goed opvolgen. Door automations in te zetten, zorg je ervoor dat een kandidaat snel en persoonlijk reactie krijgt. Je kunt met geautomatiseerde vragen iemand bijvoorbeeld direct aan de juiste recruiter of manager koppelen. Zo heeft de kandidaat snel contact met degene die hun vragen kan beantwoorden of hun reactie inhoudelijk kan beoordelen. Daarmee maak je recruiters en andere medewerkers erg benaderbaar en dat geeft een persoonlijk gevoel!
Daarnaast kun je in de geautomatiseerde leadopvolging iemand persoonlijk aanspreken bij de naam en doorvragen naar aanleiding van hun interesse. Reageert een kandidaat bijvoorbeeld op een vacature als vrachtwagenchauffeur, dan kun je geautomatiseerd checken over welke rijbewijzen de kandidaat beschikt. Als de kandidaat nog niet alle rijbewijzen heeft die nodig zijn voor de functie, kun je vragen of hij/zij bereid is deze op korte termijn te behalen. Zo voelt iemand zich heel persoonlijk behandeld, terwijl er nog geen mens aan te pas komt.
4. Een band opbouwen met het beste talent
Je hebt niets aan talentpools vol met kandidaten waar je nooit contact mee hebt. Je wilt juist een persoonlijke band opbouwen met de beste talenten in de markt, zodat ze bij oriëntatie op een switch van baan als eerste aan jou denken. Alleen handmatig in contact blijven met honderden kandidaten, dat is niet te doen. Dat is waarbij automations je kunnen helpen.
Met recruitment marketing automation bouw je namelijk eenvoudig en snel een gepersonaliseerde nurturing campagne. Door regelmatig van je te laten horen met gepersonaliseerde content – bijvoorbeeld per mail of WhatsApp – bouw je een band op met de kandidaten in je talentpool.
Je weet al best wat van de personen in je talentpool, bijvoorbeeld het type functie waar ze interesse in hebben, hun huidige baan en werkgever en hun ambities voor de toekomst. Daar kun je in je nurturing campagnes op inspelen, zodat je een persoonlijke band opbouwt met deze talenten. Zo kun je hen bijvoorbeeld vakgerichte ontwikkelingen mailen, een ‘kijkje in de keuken’ video sturen van het team waar ze wellicht in de toekomst deel van uitmaken of een klantverhaal appen waaruit jullie werkwijze of visie blijkt. Probeer met de content van je nurturing campagnes zo goed mogelijk aan te sluiten bij de leefwereld en behoeften van de kandidaat. Dan weet je zeker dat je een persoonlijke band opbouwt met dit talent, ook al is dat grotendeels geautomatiseerd.
Vergeet het menselijke contact niet
Met deze recruitment marketing automations kun je je doelgroep heel persoonlijk aanspreken en betrekken bij jouw organisatie. Jullie leren elkaar echt kennen als kandidaat en werkgever en dat zorgt ervoor dat jullie elkaar weten te vinden als er zich passende mogelijkheden voordoen.
Natuurlijk kunnen al deze automations het menselijke contact niet compleet vervangen. Naast al het gepersonaliseerde contact dat online plaatsvindt, is het ook belangrijk dat er af en toe echt contact is. Van mens tot mens. Bijvoorbeeld met een belletje, via WhatsApp of tijdens een kop koffie. Dit hoeft alleen minder frequent, omdat er al regelmatig persoonlijk contact is via de geautomatiseerde, online kanalen.
Uiteindelijk maken automations ook het menselijke contact prettiger. Recruiters besparen namelijk veel tijd door te werken met recruitment marketing automation en hebben daardoor meer tijd en aandacht voor die menselijke contacten. En als je het dan hebt over persoonlijk zijn en een band opbouwen, dan weet iedereen dat een recruiter die de tijd neemt en oprecht interesse toont in de kandidaat veel meer realiseert dan een overwerkte recruiter die tussen de bedrijven door ook nog even wat kandidaten moet bellen.
Kortom, met recruitment marketing automation kun je heel veel contactmomenten met (potentiële) kandidaten personaliseren en ze daardoor een unieke candidate journey aanbieden. Eentje waarbij ze zich gehoord en gezien voelen, die gelijkwaardig is en waarbij ze zelf keuzes maken. En daarnaast zorgt RMA ervoor dat recruiters meer tijd en aandacht hebben voor de menselijke contactmomenten, omdat veel tijdrovende werkzaamheden worden overgenomen door de software. Zo zorgen automations op twee manieren voor een persoonlijker recruitment proces!