AI recruitment: transformeer je recruitment proces en vind het beste talent cover

De wereld van recruitment bevindt zich midden in een revolutie en AI (Artificial Intelligence) speelt hierin de centrale rol. Van het automatisch screenen van cv’s tot het verbeteren van de candidate experience: AI recruitment is niet langer een verre toekomst, maar realiteit. Ben jij op zoek naar het beste talent? Transformeer je recruitment proces met AI. In dit artikel vertellen we je er alles over.

Efficiënter recruitment dankzij AI

Het recruitment proces kan traag en tijdrovend zijn, dat weten we inmiddels. Maar AI kan daar verandering in brengen! Artificial intelligence recruitment maakt het namelijk mogelijk om snel en efficiënt een grote hoeveelheid kandidaten te screenen, zonder dat hier een mens aan te pas komt. AI-tools analyseren automatisch cv’s en motivatiebrieven op basis van vooraf ingestelde criteria. Dit betekent dat je het doorspitten van stapels cv’s als recruiter voorbij is. De tooling maakt de eerste selectie voor je.

Sterker nog, AI recruitment maakt gebruik van machine learning om patronen te herkennen en zo betere voorspellingen te doen over welke kandidaten succesvol zullen zijn in een bepaalde rol. Met AI recruitment tools kun je dus tijd besparen én de kwaliteit van je hires verbeteren.

Wat zijn de beste AI-recruitment tools?

Er zijn verschillende AI-tools die recruitment processen aanzienlijk kunnen verbeteren. Hier zijn de top 5 tools:

  1. ChatGPT: De AI tool waarmee je in een handomdraai vacatureteksten schrijft, advertentieteksten genereert en scripts voor een employer branding video opstelt.
  2. Midjourney: Omschrijf wat je wilt zien in een visual en Midjourney maakt er een levensechte afbeelding van. Ideaal voor social media posts en je werken-bij site.
  3. Carv: Meeschrijven tijdens online interviews is verleden tijd. Carv maakt aantekeningen van gesprekken, genereert een scorekaart specifiek voor de vacature, vergelijkt gesprekken met elkaar en biedt suggesties voor vragen bij volgende gesprekken.
  4. HireVue: Deze tool biedt videointerviewing met AI-analyse om kandidaten te beoordelen op hun communicatievaardigheden en culturele fit.
  5. Pymetrics: Pymetrics gebruikt gamification en neuro-wetenschappelijke assessments om de soft skills van kandidaten te analyseren en te matchen met bedrijfsculturen.

Een betere candidate experience

Kandidaten verwachten tegenwoordig een soepele en persoonlijke ervaring. Artificial intelligence recruitment speelt hier perfect op in door automatische chatbots en slimme automatiseringen in te zetten. Het gebruik van dit soort chatbots is het laatste jaar enorm gegroeid: je krijgt vaak eerst een antwoord van AI en dán menselijke support.

Wereldwijd gebruikt meer dan 67% van de consumenten regelmatig een chatbot (bewust of onbewust) en bedrijven kunnen tegen 2025 naar schatting tot €11 miljard besparen aan ‘dure’ kanaalkosten via geautomatiseerde interacties – aldus Huxam.nl.

Nu denk je waarschijnlijk: kunnen ze echt de menselijke interactie nabootsen? Ja, dat kan. Deze tools geven kandidaten direct antwoorden op hun vragen, zonder dat ze hoeven te wachten op een recruiter. Dit zorgt voor een positieve eerste indruk en een gestroomlijnde candidate journey. Uit onderzoek van Bullhorn blijkt dat 74% van de kandidaten het prima vindt om met een AI-assistent te werken als dit het proces versnelt.

Daarnaast maakt AI het mogelijk om recruitment campagnes verder te personaliseren. Door data-analyse kunnen werkgevers veel beter inspelen op de behoeften van kandidaten. Door je doelgroep specifieker aan te spreken, reageren de kandidaten die zich het meeste identificeren met je organisatie en vacature. Je krijgt dus meer gekwalificeerde kandidaten binnen, waardoor je als recruiter minder tijd kwijt bent aan het filteren van ongeschikte kandidaten. Dit zorgt voor een efficiënter proces.

Automatisering: de perfecte aanvulling op AI

Niet alleen AI, maar ook automatisering speelt een grote rol in het vereenvoudigen van het recruitment proces. Automatisering en AI recruitment gaan hand in hand: ze maken het proces efficiënter, schaalbaarder en minder foutgevoelig. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch sturen van vacature-updates, het opvolgen van sollicitaties en het geautomatiseerd inplannen van gesprekken.

Meer werkplezier voor recruiters en recruitment marketeers

Ook niet onbelangrijk: dankzij AI en automatisering ervaren recruiters en recruitment marketeers meer werkplezier. Blije medewerkers zijn productiever, succesvoller en blijven langer bij je organisatie. Dat blijkt onder andere uit onderzoeken van Forbes en Oxford University.

Zonder AI en automations omvat het werk als recruiter of recruitment marketeer veel routinematige taken, zoals het schrijven van vacatureteksten, het opstellen van boolean searches, updaten van profielen en het uitwerken van gespreksverslagen. Dat is niet waarom veel recruiters dit vak hebben gekozen. Dat is juist vanwege het menselijke aspect. De verbinding maken met anderen, in contact zijn met mensen, kandidaten helpen om hun ambities te realiseren, dat zijn de drijfveren van veel recruiters. Door de routinematige (en laten we eerlijk zijn: niet meest uitdagende) taken weg te nemen, hebben recruiters meer tijd voor het mensenwerk in recruitment.

Dit positieve effect van AI en automatisering zie je ook bij recruitment marketeers. Zij zijn met AI ineens in staat om met minder middelen of budget hele gave en creatieve dingen te creëren. Zij hoeven zich minder bezig te houden met het inrichten van campagnes op elk platform, maar kunnen focussen op het creatieve aspect van hun vak.

Beide teams zullen het je in dank afnemen als je deze technologische innovatie omarmt en hun werk daarmee leuker maakt. En dat komt de organisatie ook weer ten goede!

Artificial intelligence en de toekomst van recruitment

De opkomst van artificial intelligence recruitment is een ware game-changer. Het biedt niet alleen voordelen in termen van tijdbesparing en efficiëntie, maar ook op het gebied van diversiteit en inclusie. AI-algoritmes kunnen helpen om onbewuste vooroordelen in het recruitment proces te verminderen door zich te focussen op de vaardigheden en kwalificaties van een kandidaat, in plaats van op andere, irrelevante factoren.

Het is duidelijk dat AI recruitment en automatisering nu al niet meer weg te denken zijn in de sector. Organisaties die deze technologieën omarmen, zullen in staat zijn om het beste talent aan te trekken, terwijl ze hun processen blijven optimaliseren. De vraag is niet langer of, maar wanneer AI een integraal onderdeel wordt van elk recruitment proces.

De recruitment marketing automation technologie van MrWork biedt doelgerichte mogelijkheden om doorlopende zichtbaarheid te creëren bij kandidaten en om op het juiste moment in beeld te komen met de vacature. Tijdbesparend én effectief. Meer weten? Bekijk onze demo video’s om het platform te leren kennen of plan een afspraak.

Ook interessant

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
    Nieuwsbrief
    Hidden

    Sectie-einde

    Hidden

    Sectie-einde

    Hidden

    Sectie-einde