7 tips om de productiviteit van je recruitment team te verhogen cover

Hoe verhoog je de productiviteit van je recruitment team in een tijd waarin druk, druk, druk de standaard lijkt te zijn? Met de groeiende vraag naar nieuwe collega’s en de uitdagingen van de krappe arbeidsmarkt staan recruitment teams onder hoogspanning. Efficiëntie en slim werken zijn nu belangrijker dan ooit om doelen te bereiken. In dit blog delen we 7 concrete tips die recruiters helpen om hun productiviteit te verhogen. Bijkomend voordeel: het werk wordt er ook nog leuker van!

1. Centraliseer 1-op-1 contact

Een appje, mailtje, telefoontje of ingevuld leadformulier opvolgen kost veel recruiters behoorlijk wat tijd, omdat de communicatie met kandidaten versnipperd is over allerlei kanalen. Je moet je telefoon, inbox en campagnes regelmatig checken om ervoor te zorgen dat je reacties snel beantwoordt en dat continu schakelen is tijdsintensief. Daarnaast is het niet ongewoon als eerder contact ondergesneeuwd raakt door nieuwe berichtjes en kandidaten daardoor te laat of geen reactie meer ontvangen. Ai, dat is pijnlijk. Zeker in een periode waarin een positieve kandidaatbeleving essentieel is voor recruitment succes.

Door tooling te gebruiken waarmee je al het 1-op-1 contact met kandidaten centraliseert, is het terugzoeken van mailtjes of het over het hoofd zien van appjes verleden tijd. Alle berichtjes, vragen, ingevulde leadformulieren en reacties op vacatures komen dan op één platform binnen. Je kunt contactmomenten zelfs nog verder verslimmen door bij de opvolging gebruik te maken van automations. Dat scheelt recruiters tijd én kandidaten zijn blij, omdat ze sneller reactie krijgen. Ook nog eens goed voor je candidate experience dus!

“Alle leads komen binnen in één dashboard. Daardoor worden appjes niet meer over het hoofd gezien en het contact is makkelijk overdraagbaar naar een collega, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat.” – Esther van Bellen, Adviseur Werving & Arbeidsmarktcommunicatie bij HMC, over MrWork Leads

2. Omarm AI en zet recruitment AI tools in

Eén van de grote redenen dat AI zo onwijs snel groeit is de productiviteitsverbetering die het met zich meebrengt. Tools kunnen handmatige taken van je overnemen, waardoor je veel minder tijd kwijt bent aan routineklussen.

Je kunt AI tools bijvoorbeeld gebruiken voor het schrijven en/of optimaliseren van vacatureteksten, het creëren van employer branding content, het screenen van cv’s en het ranken van kandidaten op basis van het online interview dat je met hen hebt gedaan.

De mogelijkheden zijn nu al enorm en het worden er alsmaar meer. Als recruiter kun je niet achterblijven: het is tijd om AI te omarmen. Zie je door de bomen het bos niet meer? Lees dan onze blogs over AI recruitment.

3. Sneller recruitment campagnes inrichten

Voor één recruitment campagne zet je al snel 3 tot 4 verschillende kanalen in, als het er niet meer zijn. Als je dan ook nog verschillende subdoelgroepen, content en CTA’s hanteert, dan vraagt het inrichten van zo’n campagne uren tijd. Met recruitment marketing automation software maak je dit proces veel eenvoudiger en sneller.

Je kiest de vacature waarvoor je een campagne wilt inzetten (staan al in het RMA platform vanwege de koppeling met je ATS), krijgt op basis van data van duizenden historische campagnes een slim voorstel qua kanalen, doelgroep, looptijd en budget, controleert dit, voegt via de content library met een paar klikken de juiste advertenties toe aan de campagne en drukt op start. Easy peasy!

Ook als je de uitvoering van recruitment campagnes nu uitbesteedt aan een mediabureau, kun je een efficiëntieslag (en meer verbeteringen!) realiseren met behulp van RMA software. In dit blog gaan we uitgebreid in op de kwestie: recruitment marketing via een bureau vs. met tech.

4. Automatisch kwalificeren van kandidaten

Alhoewel steeds meer werkgevers selecteren op vaardigheden in plaats van opleiding en werkervaring, gelden bij sommige vacatures nog steeds harde selectiecriteria. Denk aan chauffeurs – die een geldig rijbewijs nodig hebben – en verpleegkundigen – die een BIG registratie moeten hebben om hun werk te kunnen doen. Als je werft voor vacatures met dit soort harde criteria, dan kun je je selectieproces optimaliseren door automatische kwalificatievragen in te zetten.

Als iemand dan reageert op een vacature, krijgt diegene vanzelf – zonder dat je daar als recruiter iets voor hoeft te doen – diverse vragen om te checken of de kandidaat voldoet aan de eisen. Je kunt deze automatiseringen zelfs zo instellen dat kandidaten die geschikt zijn voor de functie automatisch een (online) gesprek kunnen inplannen en andere kandidaten direct afgewezen worden. Zo besteed je als recruiter je kostbare tijd aan de beste kandidaten en kun je meer sollicitaties behandelen in dezelfde tijd.

Lees meer over het efficiënt opvolgen van recruitment leads.

5. Minder sourcen door leadgeneratie

Eén van de meest tijdrovende wervingskanalen van dit moment is sourcing. Vanwege de grote sourcingsdruk (41,3% in Q3 2024 volgens arbeidsmarktcijfers van Intelligence Group) zijn kandidaten behoorlijk afgestompt en reageren ze nauwelijks op berichten van recruiters. En dat terwijl het wel enorm veel tijd vraagt om kandidaten te searchen en met een persoonlijk bericht te benaderen…

Door leadgeneratie tooling in te zetten verhoog je de conversie van je recruitment campagnes en op je werken-bij site. Je richt deze ‘soft conversions’ één keer in en daar heb je vervolgens lang profijt van middels een hogere instroom van kandidaten. Doordat je met leadgeneratie andere wervingskanalen effectiever maakt, wordt de noodzaak voor sourcing kleiner. In plaats van kandidaten te benaderen zoeken zij nu zelf contact!

6. Aan de juiste knoppen draaien en betere keuzes maken

Productiviteitsverbeteringen hangen niet alleen samen met efficiëntie. Door je strategie effectiever te maken, kun je ook meer succes behalen in dezelfde of minder tijd. Met de juiste software maak je het mogelijk om data te centraliseren in één dashboard. Zo zie je in het MrWork platform in één oogopslag hoe campagnes nu lopen (realtime!) en kun je op detailniveau in de data duiken.

Doordat je alle relevante data op één plek bij elkaar hebt, hoef je cijfers niet meer uit verschillende bronnen aan elkaar te koppelen en werk je nooit met verouderde gegevens. Dit levert je waardevolle inzichten op, waardoor je betere keuzes maakt in je recruitment marketing. En dat zorgt er weer voor dat je meer uit je recruitment marketing haalt en dus de productiviteit verbetert.

7. Talentpools bouwen en onderhouden

Met sterke talentpools kun je de productiviteit van je recruitment team een ware boost geven. Als je de beste kandidaten in de markt al kent en een warme band met hen hebt, dan hoef je niet telkens een nieuw wervingsproces te starten bij een nieuwe vacature.

Alleen om de kandidaten in een talentpool betrokken te houden bij je organisatie heb je software nodig. Als je niet regelmatig iets van je laat horen, dan verliest talent al snel hun interesse in je organisatie. Met nurturing campagnes – onderdeel van recruitment marketing automation software – zorg je voor dit soort contactmomenten. Op basis van triggers of tussenperiodes verstuur je geautomatiseerde en toch persoonlijke berichten. Zo kost het weinig tijd om in contact te blijven, terwijl je wel top-of-mind blijft bij deze kandidaten.

Bij een nieuwe vacature kun je snel schakelen met de kandidaten in je talentpool en is het voor jou als recruiter veel eenvoudiger om de beste match te maken. Dat scheelt tijd én geld!

Lees alles over het bouwen en onderhouden van talentpools met RMA software.

Een productiever recruitment team

Technologische innovaties kunnen recruitment teams dus enorm helpen bij hun werk. Met leadgeneratie, AI tools en RMA software versnel je processen, neem je werk van recruiters over en verbeter je de effectiviteit.

Hiermee ontketen je een sneeuwbaleffect, want zonder al die routinematige of omslachtige werkzaamheden maak je het werk van recruiters een stuk leuker. En blije medewerkers zijn productiever, zo blijkt uit onderzoek. Je recruitment team on fire dankzij slimme software!

Ook interessant