4 knelpunten in recruitment marketing en hoe je deze fixt met recruitment marketing automation cover

Vanuit de traditionele kijk op recruitment marketing is er vooral focus op het genereren van verkeer naar de vacaturepagina, maar vaak zitten er meer knelpunten in het recruitment marketing proces dan enkel een gebrek aan (relevante) traffic. Dat zien we ook duidelijk terug in de poll tijdens het webinar ‘Een bredere kijk op recruitment marketing’. De meerderheid van de deelnemers wil vooral meer sollicitanten en vervolgens meer hires. Met recruitment marketing automation vind je een oplossing voor de grootste knelpunten in recruitment marketing en dat zorgt ervoor dat je sneller en makkelijker vacatures vervult!

4 knelpunten bij traditionele recruitment marketing

Bijna elke werkgever is bezig met recruitment marketing. Logisch, want je moet je vacatures bij de juiste personen onder de aandacht brengen. Tegelijkertijd is de kijk op wat recruitment marketing inhoudt vaak best beperkt. De focus ligt op het doorverwijzen van je doelgroep (kandidaten die je nog niet kent) naar je vacaturepagina. Traffic genereren naar je werken-bij site dus.

Maar met alleen bezoekers op je werken-bij site vervul je nog geen vacatures. In het proces dat volgt zitten meestal andere knelpunten. De meest voorkomende uitdagingen op het gebied van recruitment marketing zijn:

  1. Te weinig (relevant) verkeer op je werken-bij site. Je hebt onvoldoende bezoekers op je website en/of de bezoekers die je hebt zijn niet passend bij je organisatie of vacatures. Aan dat verkeer heb je dus niet zoveel.
  2. Een lage conversie. De gemiddelde conversie op een werken-bij site (het percentage van je bezoekers dat daadwerkelijk solliciteert) is in de laatste jaren gedaald naar 1% tot 2%. Kandidaten zijn steeds minder bereid om een traditioneel sollicitatieproces in te stappen. Zij willen liever eerst een vraag kunnen stellen en een gelijkwaardig proces om van beide kanten te ontdekken of er een match is.
  3. Conversie naar hire. Niet iedere sollicitant wordt uiteindelijk aangenomen. Als het sollicitatieproces niet efficiënt is ingericht, komt het geregeld voor dat kandidaten zich terugtrekken. Bijvoorbeeld omdat ze te laat reactie krijgen. Daarnaast kan de conversie naar een hire laag zijn, doordat de kwaliteit van sollicitanten te laag is.
  4. Er is geen interactie met personen in je talentpools. Veel werkgevers en recruitment bureaus hebben grote databases met kandidaten, bijvoorbeeld met oud-sollicitanten en alumni. Alleen zijn deze latente pools vaak enorm onderbenut, omdat er geen goede manier is om in contact te blijven. Zonde, want deze kandidaten zijn misschien inmiddels weer op de markt of hebben zich intussen verder ontwikkeld bij andere werkgevers en zijn daarom nu heel interessant voor jouw organisatie.

Meestal gaat het grootste deel van het recruitment marketing budget naar dat eerste knelpunt. Er wordt steeds meer geld uitgegeven aan recruitment campagnes, jobboards en andere kanalen om verkeer naar de werken-bij site te sturen. En dat terwijl de meeste marketingkanalen alsmaar duurder worden. Door aandacht te besteden aan de andere 3 knelpunten, kun je je conversie van traffic naar sollicitatie en van sollicitant naar hire verbeteren plus kandidaten vanuit je talentpool activeren. Uiteindelijk levert dat je – ook financieel gezien – veel meer op!

De knelpunten oplossen met recruitment marketing automation

Met recruitment marketing automation vind je een oplossing voor elk van de 4 recruitment marketing uitdagingen.

Geautomatiseerde recruitment campagnes voor meer verkeer

Met recruitment campagnes op social media, Google en andere kanalen kun je je werkgeversmerk versterken en je vacatures promoten onder de juiste doelgroep. Veel werkgevers hebben hier een eigen team voor samengesteld (van recruitment marketeers of de corporate marketeers die ook recruitment campagnes oppakken) of een mediabureau voor ingeschakeld.

Het kan echter ook anders: zelf aan de knoppen zitten zonder er veel tijd aan te besteden. Met recruitment marketing automation software – die gekoppeld is aan je ATS – is het instellen van een campagne zo voor elkaar. Je selecteert de vacature (wordt gevoed vanuit je ATS), krijgt een campagne voorstel op basis van data van duizenden eerdere campagnes en past dit eventueel iets aan, selecteert de teksten en visuals in de content hub en klikt op start. That’s it! Zo heb je geen extern bureau meer nodig voor je recruitment campagnes en dat heeft veel voordelen.

Deelconversies en WhatsApp solliciteren voor een conversie boost

Om de conversie naar sollicitatie tot nieuwe hoogten te brengen, moet je de drempel om te reageren zoveel mogelijk verlagen. Hoe makkelijker je het voor een kandidaat maakt om contact op te nemen over een vacature of werken bij jouw organisatie, hoe meer mensen je uit de anonimiteit haalt. Met recruitment marketing automation software verlaag je die drempel heel eenvoudig door deelconversies in te richten.

Een deelconversie of soft conversion is een eerste stap naar solliciteren, bijvoorbeeld het aanmaken van een job alert, vraag stellen aan een toekomstige collega of deelnemen aan een event.

Een andere methode om je conversie te boosten is het inrichten van WhatsApp sollicitaties. WhatsApp is het meest gebruikte communicatiekanaal van dit moment en de kans dat mensen via deze weg reageren is veel groter dan via een traditioneel sollicitatieformulier of per e-mail.

Door het aanbieden van laagdrempelige reactiemogelijkheden zul je zien dat je conversie enorm stijgt. Een conversie van 10% tot 15% is dan ineens heel goed haalbaar!

Automatische follow-up van reacties en sollicitaties

Als je dan ineens tientallen of honderden reacties van potentiële kandidaten ontvangt, dan is het essentieel om die goed en snel op te volgen. Handmatig is dat bijna niet te doen en dat wil je ook niet. Je wil je drukke recruiters zo slim mogelijk inzetten en niet teveel tijd laten besteden aan niet-relevante leads. Daarom zet je in de opvolging van leads automations in.

Je kunt via WhatsApp of een chatbot bijvoorbeeld automatische interesse- en kwalificatievragen instellen. Zo leer je de kandidaat alvast kennen, weet je wat hij/zij zoekt en of er aansluiting is bij de vacature. Vervolgens koppel je de relevante reacties direct aan de juiste recruiter (op basis van regio, ervaring of type vacature) en wijs je de niet-relevante kandidaten automatisch af. Recruiter blij, want die kan zich focussen op de beste kandidaten, en kandidaat blij, want die weet snel waar hij/zij aan toe is!

In contact blijven met je talentpool via geautomatiseerde gesprekken

Om je database met kandidaten optimaal te benutten, zet je lead nurturing campagnes in. Dit zijn eigenlijk geautomatiseerde gesprekken met kandidaten. In de RMA software richt je eenmalig zo’n campagne in en vervolgens kun je die geheel automatisch laten draaien. Zo kun je bijvoorbeeld kandidaten die nu nog niet willen solliciteren eenvoudig op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de organisatie. Je stuurt ze via e-mail, sms en/of WhatsApp regelmatig updates (volledig geautomatiseerd) en houdt ze op die manier betrokken bij je organisatie. Geven ze aan dat ze een switch overwegen, dan pakt de recruiter het contact weer over en gaat persoonlijk het gesprek aan.

Je kunt nurturing campagnes ook inzetten om de relatie met alumni sterk te houden (medewerkers die je organisatie hebben verlaten) en om oud-sollicitanten opnieuw te activeren. Zo boor je een nieuwe stroom aan kandidaten aan en hoef je niet meer voor elke vacature een heel wervingsproces op te starten. Je hebt de juiste kandidaat misschien al wel in je talentpool!

Sla niet door, behoud de personal touch

Recruitment blijft mensenwerk. Je kunt een hoop automatiseren en dat is ook slim om te doen, maar sla er niet in door. Het persoonlijke contact blijft belangrijk voor kandidaten. Wacht bijvoorbeeld niet te lang met het doorverwijzen vanuit een chatbot naar een echt mens, want dat irriteert kandidaten.

Recruitment marketing automation is bedoeld om het recruitment proces efficiënter en effectiever te maken, de recruiter experience te verbeteren en de kandidaatbeleving te optimaliseren. En voor dat laatste is de personal touch van cruciaal belang. Lees hier hoe je automatisering en personalisatie goed samen laat gaan.

Meer zien over hoe je met recruitment marketing automation deze knelpunten fixt? Bekijk onze demo video’s of laat onze specialisten je rondleiden in het MrWork platform.

Ook interessant