Slechts 1% van de bezoekers op je werken-bij site solliciteert, terwijl die andere 99% wel degelijk interesse heeft in jou als werkgever. Waarom haken ze af? En belangrijker nog: hoe kun je dit voorkomen? Met de 3 tips in dit blog ontdek je hoe je met meer kandidaten in contact komt via je werken-bij site. Een tipje van de sluier: mobile-first, soft conversions en full funnel campagnes met retargeting. Lees snel verder voor onze optimalisatietips en haal meer kandidaten uit je werken-bij site!
Het belang van een converterende werken-bij site
Je werken-bij site is je visitekaartje als werkgever. Je uithangbord. Bepalend voor je werkgeversmerk. Op je werken-bij site wil je kandidaten met een lichte interesse razend enthousiast maken voor een baan bij jullie. Het uiteindelijke doel van je werken-bij site is dan ook het vullen van je recruitment pijplijn met kwalitatieve kandidaten.
Bij veel van onze opdrachtgevers zien we in eerste instantie lage conversiecijfers op de werken-bij site. Gemiddeld solliciteert slechts 1 op de 100 bezoekers. Zonde, want die andere 99 mensen hebben wel degelijk interesse in jou als werkgever. Toch haken ze om één of andere reden af. Met de volgende 3 tips breng je je conversie omhoog en haal je meer resultaat uit je recruitment marketing campagnes.
1. Optimaliseer voor mobiele gebruikers
Veruit het grootste deel van je websitebezoekers scrollt door jouw werken-bij site vanaf zijn/haar mobiel. Het is daarom belangrijk dat je werken-bij site geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers, ofwel met de mobile-first gedachte is ingericht. Mobiele gebruikers zijn over het algemeen vluchtig verkeer en haken eerder af, bijvoorbeeld als je website niet snel geladen wordt. Met deze 5 praktische tips maak je jouw werken-bij site mobielvriendelijk:
- Verkort de laadtijd van je website door afbeeldingen met een lage resolutie te gebruiken en/of lazy load van plaatjes in te stellen.
- Zorg voor een eenvoudige navigatie op je website. Met slechts een paar knoppen in het menu creëer je overzicht en duidelijkheid voor je bezoeker.
- Werk met korte, scanbare teksten die je afwisselt met beeldmateriaal. Bijna geen enkele (mobiele) gebruiker leest lange lappen tekst. Dat geldt trouwens ook voor je vacatureteksten. Maak je vacaturepagina’s scanbaar door – naast korte tekstblokken – andere, visuele elementen toe te voegen, zoals iconen, afbeeldingen en quotes.
- Gebruik heldere call to actions. Liever kies je niet voor een “klik hier button”, maar maak je de link of button beschrijvend, zoals “download nu”, “solliciteer direct” of “stel je vraag via de chat”.
- Houd je formulieren – zoals sollicitatieformulieren en contactformulieren – zo kort mogelijk. Elk invulveld is namelijk een potentieel afhaakmoment. Vraag dus alleen om de essentiële informatie. Alle andere gegevens kun je later opvragen als je in contact bent met de kandidaat. Dat geldt dus ook voor het sollicitatieformulier: laat het (verplicht) uploaden van een cv en/of motivatiebrief achterwege. Veel mensen hebben deze niet op hun mobiele telefoon staan en zullen afhaken als je dit verplicht maakt.
2. Voeg soft conversions toe
Met soft conversions zorg je ervoor dat je ook in contact komt met de kandidaten die vragen hebben, nog twijfelen of nog niet zover zijn om de stap naar solliciteren te zetten. Van baan wisselen is een ‘life event’ en kandidaten gaan vaak niet over één nacht ijs bij zo’n belangrijke beslissing. Als je hen – naast de ‘harde conversie’ van solliciteren – soft conversions aanbiedt, dan is de kans ineens veel groter dat ze contact met je opnemen.
Simpel gezegd zijn soft conversions laagdrempelige acties die een websitebezoeker op je werken-bij site onderneemt. Daarmee hoeven kandidaten niet direct een grote beslissing te nemen, maar spoor je ze aan om in ieder geval een klein stapje in de richting van jouw organisatie te doen. Het is een alternatieve actie op je werken-bij site, naast de welbekende sollicitatiebutton. Voorbeelden van soft conversions op een werken-bij site zijn:
- aanmelding voor een job alert
- inplannen van een (digitaal) kopje koffie
- aanvragen van een kennismaking
- deelnemen aan een webinar
- aanmelden voor een open dag of meeloopdag
Een andere effectieve soft conversion is het bieden van de mogelijkheid om direct te chatten, bijvoorbeeld met recruiters. Je kunt hierbij denken aan een chat pop-up die na 20 seconden opent en het gesprek start of een pop-up die verschijnt als de bezoeker de website wil gaan verlaten. Door op dat moment de mogelijkheid te bieden om in gesprek te gaan, stimuleer je iemand om vragen of twijfels te delen. En krijg jij de kans om die te beantwoorden of zelfs weg te nemen.
Regelmatig leiden soft conversions alsnog tot een ‘harde conversie’, want door de kandidaat stapsgewijs kennis te laten maken met jouw organisatie, raakt diegene steeds enthousiaster en worden twijfels weggenomen. Dan is die stap naar een sollicitatie ineens niet zo spannend meer!
3. Full funnel recruitment campagnes met retargeting
Om alles uit je websiteverkeer te halen, is het belangrijk dat je een continue stroom aan bezoekers hebt op je werken-bij site. Zonder bezoekers, geen leads of sollicitanten! Als je kiest voor full funnel campagnes met een awareness, consideration en conversion fase, dan begeleid je kandidaten stap voor stap door hun oriëntatieproces.
In iedere fase verwijs je door naar een ander deel van je werken-bij site, zodat kandidaten steeds meer van jullie ontdekken en alsmaar enthousiaster worden over jullie als werkgever. In de awareness fase kun je bijvoorbeeld doorverwijzen naar de homepage of ‘over ons’ pagina op je werken-bij site, terwijl je in de consideration fase kiest voor een projectpagina om te laten zien welk inhoudelijk werk jullie doen.
Voeg daar retargeting campagnes aan toe om mensen die je werken-bij site al eens bezocht hebben, opnieuw te verwijzen naar je website. Je kunt er ook voor kiezen om in je retargeting campagnes te werken met leadadvertenties. Daarbij vult een kandidaat direct zijn/haar gegevens in, zonder het social media platform te verlaten. Een mooie manier om kandidaten aan jouw organisatie te herinneren en ze heel simpel en snel alsnog actie te laten ondernemen.
Met full funnel campagnes plus retargeting blijf je in beeld bij jouw doelgroep en groeit de kans dat iemand overgaat tot actie: contact opnemen of zelfs solliciteren. En dat is precies wat je werken-bij site moet doen!
Het effect van een goed converterende werken-bij site
Al weet je met bovenstaande acties je conversiepercentage maar met een paar procentpunten te verhogen, de impact is groot. Een rekenvoorbeeld: Als je werken-bij site maandelijks 3.000 keer bezocht wordt en je verhoogt je conversie van 1% naar 4%, dan krijg je dus per maand 120 reacties binnen in plaats van 30. Dat loont!
Meer tips & tricks lezen over leadgeneratie via je werken-bij site? Download ons gratis e-book!
Of liever samen sparren over het optimaliseren van jouw werken-bij site en de inzet van recruitment marketing tech om je resultaten te boosten? Ontdek waar de kansen liggen voor jouw organisatie tijdens een demo.