Haal meer uit je recruitment budget met slimme technologie
Veel organisaties zitten in de spagaat. Ze willen af van de hoge werving & selectie fees van bureaus, maar hebben nog geen andere methode om goede kandidaten te werven. Toch kan het, ook zonder grote budgetten of teams. Door in te zetten op slimme technologie haal je de beste kandidaten uit de markt én bespaar je op je recruitment uitgaven. In dit blog laten we je 3 manieren zien hoe je recruitment marketing software kunt inzetten om daarmee je afhankelijkheid van externe bureaus te verkleinen
Hogere cost-per-hire plus een hoger verloop
Als de zaken goed gaan, een grote klant is binnengehaald of een aanbesteding is gewonnen, dan wil de business hun vacatures liever vandaag dan morgen ingevuld hebben. Bij veel organisaties – die nog niet structureel bezig zijn met recruitment marketing – zien we dat er dan snel diverse W&S bureaus aan het werk gezet worden. Er moeten namelijk op korte termijn kandidaten binnenkomen. Alleen worden die fees alsmaar hoger. Met een gemiddelde werving & selectie fee van €15.000 en soms wel tientallen hires via bureaus per jaar, lopen je wervingskosten flink in de papieren.
Je cost-per-hire is daarmee hoog en tegelijkertijd blijven deze medewerkers gemiddeld genomen minder lang bij je werken. Deze nieuwe medewerkers kiezen namelijk niet vanuit hun intrinsieke motivatie voor jouw organisatie, maar worden door bureau recruiters geënthousiasmeerd en overgehaald om over te stappen. De kans dat deze nieuwe collega’s na een paar jaar weer weg zijn is groot, deels omdat veel bureaus het contact onderhouden met hun eigen plaatsingen en die soms na een bepaalde periode opnieuw plaatsen bij een andere werkgever. Zeker voor de lange termijn is dit geen houdbare recruitment strategie.
Het alternatief: recruitment marketing software
Met slimme recruitment marketing software kun je het gehele proces van het aantrekken van kandidaten in huis halen. Je hebt daarvoor geen groot team nodig, want je laat de technologie het meeste werk doen. Door zichtbaarder te zijn als werkgever en je verhaal te vertellen, word jij top of mind bij kandidaten en solliciteren ze bij jou (in plaats van bij je concurrent). Deze sollicitanten voelen oprecht een connectie met jullie missie, manier van werken of ambitie. Zo bouw je zelf een talentpool op waarmee je de vacatures van vandaag en morgen sneller in kunt vullen met kwalitatieve kandidaten. En dat ook nog eens tegen een lagere cost-per-hire!
Ondanks ons kleine recruitment marketing team van 2 personen, kunnen we de vraag vanuit de business – die steeds groter wordt vanwege de goede resultaten – nog altijd bijbenen.Van aanvraag vanuit de recruiter tot livegang van de campagne hebben wij maar een half uurtje nodig. Zonder recruitment marketing software zou dit eerder een paar uur per campagne zijn.
Esmée Maton, Employer Brand en Recruitment Marketeer bij Royal HaskoningDHV
We laten je 3 manieren zien waarop je recruitment marketing software in de praktijk kunt inzetten en hoe je hiermee jouw afhankelijkheid van externe bureaus verkleint.
1. Geautomatiseerd top of mind worden bij jouw doelgroep met employer branding
Kandidaten hebben tot wel 20 touchpoints nodig met jouw organisatie voordat ze overgaan tot solliciteren. Een touchpoint is een moment waarop ze met jouw organisatie in aanraking komen, bijvoorbeeld door het zien van een vacature op een jobboard, het bekijken van een video op social media, het ontvangen van een InMail of het bezoeken van je werken-bij site. Als je al die touchpoints handmatig moet inrichten én op elkaar moet laten aansluiten, dan kost je dat heel veel tijd. Het is fijner als software dit voor je kan doen.
Recruitment marketing technologie neemt voor ons veel werk uit handen. Als we dit allemaal één voor één en zelf zouden moeten organiseren, dan wordt ons werk een stuk lastiger. Je wil liever niet teveel teamcapaciteit besteden aan dingen die automatisch kunnen. Daar zijn juist technologische oplossingen voor!
Marleen Breman, Manager Recruitment en Employer Branding bij Breman Installatiegroep
Met software gericht op het onder de aandacht brengen van je werkgeversmerk kun je employer branding campagnes tot wel een jaar vooruit plannen, inclusief content wissels. Je richt de campagnes één keer in en hebt er dan geen omkijken meer naar. Op die manier ben je goed zichtbaar met jouw werkgeversverhaal en creëer je vanzelf die 20 touchpoints met jouw doelgroep. Dat zorgt ervoor dat kandidaten jou weten te vinden in plaats van dat jij hen continu moet benaderen. Daarnaast verbetert de kwaliteit van je sollicitaties, want kandidaten weten wie je bent en waar je voor staat en voelen zich hiermee verbonden. Door een sterk werkgeversmerk kan je sollicitant-aanname ratio zomaar verbeterd worden van bijvoorbeeld 1 op 10 naar 1 op 7.
2. Snel en simpel vacature campagnes live zetten
Slechts een klein deel van de werkenden is actief op zoek naar een nieuwe baan (11,7% van de beroepsbevolking in Q2 2023) en daarom wil je je ook richten op latent werkzoekenden. Veruit het grootste deel van de baanwisselingen ontstaat doordat mensen in aanraking komen met een bedrijf dat ze triggert, waar ze een betere match voor zichzelf in zien.
Wervingsbureaus benaderen die latente kandidaten vaak via sourcing en plukken daarmee het laaghangende fruit voor jou. Met vacature campagnes kun je ook op dit vlak het heft in eigen handen nemen. Daarmee promoot je jouw vacatures, zowel bij actief als latent werkzoekenden, via kanalen als Linkedin, Meta en Google. Jouw vacature komt in beeld bij jouw doelgroep en daarmee vul je jouw recruitment funnel met kandidaten.
Het handmatig inrichten van doelgroepen, campagnes en de juiste tracking op elk platform kost veel tijd en vraagt enige technische kennis. Je kunt dit uitbesteden aan een recruitment marketing bureau… Of aan software! Dan zit je zelf aan de knoppen, heb je realtime inzicht en kun je bijsturen waar nodig. Je hoeft geen mediabureaus te briefen of te wachten totdat iemand bij het bureau tijd heeft om aanpassingen door te voeren. Jij bent in control!
We willen dat Dura Vermeer top of mind blijft voor de doelgroep, op het juiste moment, via de juiste kanalen. MrWork helpt ons om zowel een dichtgetimmerde strategie op te zetten als de uitvoering soepel en schaalbaar te laten verlopen. Als je naar onze cijfers kijkt, zie je dat de geautomatiseerde campagnes van MrWork in 85% van de gevallen een bijdrage leveren aan de uiteindelijke sollicitatie.
Robine de Graaf, Manager Online Media bij Dura Vermeer
3. Je eigen talentpool bouwen en daarmee je vacatures invullen
Gemiddeld is de conversie op een werken-bij site 1% tot 3%. Slechts 1 op de 100 bezoekers solliciteert, terwijl de andere kandidaten wel degelijk interesse hebben in jou als werkgever. Zij zijn er alleen nog niet aan toe om de grote stap tot solliciteren te zetten. Zij gaan niet over één nacht ijs en hebben vragen of twijfels. Of ze willen eerst ontdekken of de organisatie echt bij hen past.
Door leadgeneratie toe te voegen aan je recruitment strategie, kom je deze kandidaten tegemoet. Je biedt hen een laagdrempelige manier om met jullie in contact te komen, zoals een Whatsapp integratie op je werken-bij site. Je bent in één klap heel benaderbaar en toegankelijk. De stap om een appje te sturen is vele malen kleiner dan de stap om te solliciteren. Daardoor spreek je meer kandidaten en haal je het maximale uit de bezoekers op je werken-bij site. Je creëert daarmee een compleet nieuwe flow aan kandidaten en dat zie je terug in de conversiecijfers.
We zien regelmatig dat de conversie op de werken-bij site stijgt naar 5% tot 10% bij de inzet van leadgeneratie tooling. In plaats van 1 sollicitatie op 100 bezoekers, spreek je nu 5 tot 10 kandidaten per 100 bezoekers. Dat scheelt enorm!
Als je je dan bedenkt dat je al leadgeneratie software hebt voor nog geen €1.000 per maand, dan rekent de inzet van zo’n tool zich snel rond. Als je één aanname per jaar realiseert door de inzet van leadgeneratie, dan ben je al goedkoper uit dan wanneer je voor die medewerker een W&S fee had moeten betalen.
Verlaag je wervingskosten met recruitment marketing automation
Het geld dat je nu aan W&S facturen betaalt, kun je rendabeler inzetten. Ook al heb je een klein recruitment (marketing) team, de resultaten die je met recruitment marketing automation kunt realiseren zijn groot. Kandidaten weten jou te vinden en zo bouw je een eigen talentpool op. Deze kandidaten voelen een echte connectie met de organisatie en blijven daardoor langer bij jullie werken. Kortom, met recruitment marketing automation kun je meer kandidaten genereren die ook nog eens beter bij jullie organisatie passen, terwijl je cost-per-hire afneemt.
Meerdere organisaties maakten deze switch al en plukken daar nu de vruchten van. Kijk bijvoorbeeld maar naar Royal HaskoningDHV die met een recruitment marketing team van slechts 2 personen tot wel 15 vacature campagnes tegelijkertijd draaien. Of naar Breman. Hun recruiters zijn minder tijd kwijt met het searchen en benaderen van kandidaten dankzij de vacature campagnes en komen veel makkelijker in contact met hun doelgroep dankzij leadgeneratie tooling.
Wil jij de recruitment strategie van jouw organisatie versterken door de inzet van recruitment marketing automation? Ontdek waar de kansen liggen voor jouw organisatie tijdens een demo.