Hoe zou het zijn als je als recruitment consultant niet meer dagenlang op Linkedin hoeft te speuren naar kwalitatieve kandidaten, omdat zij vanzelf bij jou aankloppen? Wat als je je enorme database vol met talent simpel, snel en op een persoonlijke manier kunt (her)activeren? Het kan met recruitment marketing automation. Daarmee vul je jouw ATS met het beste talent, zonder dat dit veel tijd kost. Dat betekent voor staffing en recruitment bureaus meer plaatsingen in minder tijd. Dubbele winst!

De uitdagingen van ieder bureau

Met het kleine aantal actief werkzoekenden en de lage bereidheid om in een traditioneel sollicitatieproces te stappen, werkt het enkel plaatsen van vacatures op je eigen site en jobboards allang niet meer. Je bereikt enkel actief werkzoekenden op deze manier en de conversie op vacaturesites komt vaak niet voorbij 1% en dus heb je andere recruitment kanalen nodig.

Om niet alleen actief werkzoekenden, maar ook de grote groep latent werkzoekenden te bereiken, steken veel staffing en recruitment bureaus heel wat uren in sourcing. Je kunt miljoenen kandidaten vinden via Linkedin of de cv-databases van vacaturesites en in theorie lijkt dit een goudmijn voor een recruitment consultant. De werkelijkheid is helaas anders. Kandidaten zijn lamgeslagen door de vele berichten in hun inbox en reageren vaak niet eens meer op sourcingsberichten van recruiters. Er gaat gigantisch veel tijd verloren aan het searchen en benaderen van kandidaten waar je vervolgens nooit iets van hoort. Zonde!

De potentiële goudmijn die je als recruitment bureau wél hebt, dat is je eigen database met kandidaten. Alleen hoe houd je op een persoonlijke manier contact met al deze kandidaten, zodat ze betrokken blijven en je hen nog op andere vacatures kunt voorstellen? Het is de struggle van veel recruitment consultants, want handmatig contact onderhouden kost veel te veel tijd, maar andere mogelijkheden heb je vaak niet. En dus belandt dit talent in de donkere krogten van de database en glippen ze uit je handen zodra de bewaartermijn verstreken is. Een gemiste kans!

3 manieren om meer plaatsingen te realiseren in minder tijd

Door recruitment marketing automation in te zetten kun je als recruitment bureau een hoop tijd besparen. De software werkt namelijk voor je! Daardoor ben je makkelijker in staat om kandidaten te bereiken en is het leggen van het eerste contact minder arbeidsintensief. Dit zijn 3 manieren waarop je als recruitment bureau slim gebruik kunt maken van recruitment marketing automation software.

1. Bereik latent werkzoekenden met recruitment campagnes die je zelf beheert

Er is een snellere en makkelijkere manier dan sourcing om latent werkzoekenden te bereiken, namelijk met recruitment campagnes. Als je jouw vacatures adverteert via Meta, Linkedin en Google, dan kom je ineens in beeld bij tienduizenden potentiële kandidaten die zich in de door jouw gedefinieerde doelgroep bevinden.

En dat terwijl je zo’n campagne in een mum van tijd ingericht hebt. Dankzij recruitment marketing automation is het inrichten en monitoren van recruitment campagnes geen hogere wiskunde of een tijdrovende klus. Ook zonder kennis van online marketing en social media advertenties kun je als staffing consultant je eigen campagnes draaien. De software neemt handelingen van je over. Dankzij de koppeling met je ATS kun je met 1 klik op de knop de vacature selecteren waarvoor je een campagne wil draaien. Vervolgens kies je het advertentiebudget, de kanalen en de content en that’s it. Je campagne draait!

“Dankzij recruitment marketing automation hebben wij van campagne aanvraag vanuit de recruiter tot livegang maar een half uurtje nodig.” – Esmée Maton, Employer Brand en Recruitment Marketeer bij Royal HaskoningDHVDat is heel veel sneller gepiept dan hetzelfde aantal kandidaten searchen en benaderen. Twijfel je nog of je dit zelf moet doen met behulp van software of gaat uitbesteden aan een mediabureau? Lees dan het blog recruitment marketing software vs. een mediabureau!

2. Laat kandidaten jou benaderen met leadgeneratie

Het bereiken van je doelgroep is één, een sterke conversie is het tweede punt waarbij recruitment marketing automation je kan helpen. Een ware conversie-booster is leadgeneratie. Met deze pre-apply recruitment tool maak je de drempel voor kandidaten om te reageren zo laag mogelijk. Denk hierbij aan een WhatsApp pop-up op je site waarmee kandidaten vragen kunnen stellen of een job alert kunnen aanmaken. Zo vang je al die kandidaten af die wel interesse hebben in de vacatures van jouw opdrachtgevers, maar er nu nog niet aan toe zijn om te solliciteren.

Dat zijn er namelijk veel. Van baan veranderen is een life-changing event en de meeste mensen gaan niet over één nacht ijs bij dit soort beslissingen. Direct op gesprek komen en voorgesteld worden bij een opdrachtgever voelt voor hen als een stap te ver, maar een keer vrijblijvend carrière advies inwinnen bij een recruitment consultant, dat willen ze misschien wel. Met leadgeneratie maak je het super simpel en relaxter voor kandidaten om dat eerste contact te leggen en dat doen ze dan ook. We zien de instroom regelmatig toenemen met wel 300% door de toevoeging van leadgeneratie. Zo stroomt je recruitment pijplijn vol met talent, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen.

“Met leadgeneratie zijn we heel makkelijk te benaderen voor kandidaten. Je kunt snel reageren, ieder individu de aandacht geven en de interactie opzoeken. Door de hoeveelheid chatberichten die binnenkomen is het duidelijk dat kandidaten dit erg prettig vinden. Het wordt heel actief gebruikt!” – Marleen Breman, manager recruitment en employer branding bij Breman

3. Benut je talentpool optimaal met heractivatie- en nurturing campagnes

En dan heb je – met pre-apply recruitment marketing automation – latent werkzoekenden bereikt met eigen campagnes en hen geënthousiasmeerd om laagdrempelig contact op te nemen, maar dan heb je nog geen cv’s bij opdrachtgevers liggen. Wat je wel hebt is een goed gevulde talentpool met gekwalificeerde kandidaten. Je moet hen alleen nog stap voor stap door hun denk- en beslissingsproces begeleiden, totdat zij klaar zijn om te gaan praten met jouw opdrachtgevers over een nieuwe carrièrestap.

Ook hiervoor zet je slimme software in, want handmatig contact onderhouden met honderden of misschien wel duizenden kandidaten in je database is niet te doen. Met lead nurturing campagnes organiseer je dit op een efficiënte en toch persoonlijke manier. Je kunt met nurturing campagnes namelijk contactmomenten geautomatiseerd inrichten, zodat de kandidaat regelmatig iets van jullie bureau of de recruitment consultant hoort. Denk aan een infographic met ontwikkelingen in de markt waarin de kandidaat werkzaam is of tips en tricks voor het optimaliseren van je Linkedin profiel. De inhoud van nurturing campagnes kan van alles zijn, zolang het kandidaten maar verder enthousiasmeert en aan jouw bureau verbindt.

Met een talentpool met betrokken kandidaten realiseer je vaker en sneller recruitment succes. Als de kandidaat zover is om een overstap te gaan maken, dan is jouw bureau top-of-mind en zullen ze als eerste contact opnemen met jou als recruitment consultant om hierover te praten. Dat geeft jou de eerste kans om dit talent te plaatsen bij één van je opdrachtgevers!

Extra tip: je kunt nurturing campagnes natuurlijk ook heel goed gebruiken om je database te heractiveren. Grote kans dat je veel kandidaten in je talentpool hebt zitten, maar ze al een hele tijd niet hebt gesproken. Met een nurturing campagne heractiveer je dit talent, zodat je ook deze kandidaten kunt gaan voorstellen bij opdrachtgevers.

Vul je ATS met behulp van pre-apply recruitment marketing automation software

Eigenlijk is pre-apply recruitment marketing automation dus het proces voorafgaand aan je ATS systeem. Net zoals ATS software onmisbaar is voor een recruitment bureau, is recruitment marketing automation software net zo cruciaal voor succes. Want met deze pre-apply software vul je je ATS op een efficiënte manier. Je bereikt latent werkzoekenden, verhoogt de conversie en krijgt daardoor een hogere instroom van talent. Je recruitment pijplijn wordt automatisch gevuld met goede kandidaten en met nurturing campagnes begeleid je ieder individu op een persoonlijke manier door de candidate journey. Zo creëer je een bak aan betrokken talenten die bij jouw opdrachtgevers aan de slag willen. Het uiteindelijke resultaat: meer plaatsingen in minder tijd!

Ook interessant

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief